طرز کار جرثقیل‌ های هیدرولیکی

آگاهی از طرز کار جرثقیل ‌های هیدرولیکی از جمله نکات ایمنی است که باید قبل از استفاده به اپراتور کاملا آموزش داده شود تا از بروز هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود. شناخت اجزا و طرز کار جرثقیل ‌های هیدرولیکی برای افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، حائز اهمیت است.

شما عزیزان می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت و خرید انواع جرثقیل هیدرولیکی با بهترین کیفیت و قیمت به طور مستقیم از طراح و تولیدکننده و همچنین دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید:

تلفن: ۰۹۱۲۷۷۸۸۴۸۷                                   ۰۲۱۶۵۹۶۰۰۶۷                                        ۰۹۱۲۱۴۳۸۷۴۲

جرثقیل هیدرولیکی

جرثقیل ‌های هیدرولیکی از جمله تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلف و به منظور بلند کردن اجسام و ‌اشیاء سنگین و انتقال آن‌ها به نقاط مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. از جمله مکان‌ هایی که از این تجهیزات کارآمد استفاده می ‌کنند، می ‌توان به سایت ‌های ساختمانی و کارخانه ‌های کشتی ‌سازی اشاره کرد. برخلاف جرثقیل ‌های کوچکتر، جرثقیل هیدرولیکی با موتور دیزلی کار می‌ کند و یک سیستم هیدرولیک داخلی در آن تعبیه شده که امکان بلند کردن بار‌های بسیار سنگین را امکان ‌پذیر می ‌سازد. سیستم هیدرولیک داخلی کار گذاشته شده در جرثقیل هیدرولیکی امکان جابجایی و بلند کردن اجسامی مانند کانتینر‌های سنگین کشتی و همچنین تراکتور را مهیا می ‌سازد.

جرثقیل ‌های هیدرولیکی به کامیون ‌هایی که دارای ۲، ۳ و یا حتی ۴ محور جعبه باز هستند نیز به راحتی نصب شده و این مزیت باعث می ‌شود که بار‌ها طی یک سرویس جا به جا و یا حمل شوند. این مسأله از ایجاد و تحمیل شدن هزینه ‌های اضافی جلوگیری خواهد کرد.

جرثقیل هیدرولیکی

دیدن کنید: جرثقیل کارگاهی

اجزای جرثقیل ‌های هیدرولیکی

جرثقیل ‌های هیدرولیکی از اجزای متفاوتی همچون پمپ هیدرولیک، شیر کنترل، سیلندر هیدرولیک و سیال هیدرولیک تشکیل شده‌ اند. فردی که به طرز کار جرثقیل ‌های هیدرولیکی مسلط است، این قطعات را نیز به خوبی می ‌شناسد و کارکرد هر یک را می ‌داند. به طور کلی شناخت بیشتر این اجزا، جهت نگهداری بهتر و عیب‌یابی، یاری دهنده خواهد بود.

پمپ هیدرولیک

این قطعه در حقیقت قلب و مرکز جرثقیل هیدرولیکی محسوب می ‌شود. پمپ هیدرولیک با عبور دادن سیال هیدرولیک مسئول تبدیل کردن انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی است. این قطعه توسط یک موتور الکتریکی و با اعمال فشار بالا کار می‌ کند تا در نهایت نیروی کافی برای بلند کردن اجسام سنگین مهیا شود.

در پمپ هیدرولیک یک شیر تخلیه تعبیه شده که با جلوگیری از بارگذاری بیش از اندازه سیستم قادر به تأمین ایمنی و امنیت اپراتور خواهد بود.

سیلندر هیدرولیک

سیلندر هیدرولیک یکی دیگر از قطعات جرثقیل هیدرولیکی محسوب می ‌شود. این قطعه از یک پیستون به علاوه یک سیلندر تشکیل شده که یک میله آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده است. وظیفه سیلندر هیدرولیک تبدیل انرژی هیدرولیک به انرژی مکانیکی است.

هدف از طراحی سیلندر هیدرولیک تحمل فشار بالا و همچنین بار‌های سنگین می‌باشد. این قطعه به طور معمول از فولاد ساخته شده و می‌بایست با نیاز‌های بالابری جرثقیل کاملا تطابق داشته باشد.

شیر کنترل

شیر کنترل مسئول هدایت کردن جریان سیال هیدرولیک به داخل سیلندر هیدرولیک است. این قطعه نزدیک به پمپ هیدرولیک قرار گرفته و اپراتور جرثقیل مسئول به کار انداختن آن است. شیر کنترل این امکان را برای اپراتور مهیا می ‌سازد تا سرعت و همچنین جهت سیال هیدرولیک را تحت کنترل خود درآورد که در نهایت منجر به‌ مانیتورینگ حرکت جرثقیل نیز خواهد شد.

شیر‌های کنترل در انواع مختلفی موجود هستند که از جمله آن‌ها می ‌توان به شیر کنترل جهت، کنترل فشار و کنترل جریان اشاره کرد. هر یک از این این شیر‌ها دارای عملکرد و کارکرد خاصی هستند و بدین ترتیب ایمنی و کارکرد مناسب جرثقیل را تضمین خواهند کرد.

سیال هیدرولیک

سیال هیدرولیک در حقیقت محیطی است که می‌ تواند نیروی ایجاد شده توسط پمپ هیدرولیک را به سوی سیلندر هیدرولیک انتقال دهد. این سیال از روغن و یا سیال مصنوعی ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر فشرده‌ سازی دارد. با این مزیت، نیرو بدون از دست رفتن انرژی منتقل خواهد شد.

دیدن کنید: جرثقیل دروازه ای

جرثقیل‌های هیدرولیکی چگونه کار می‌کنند؟

بعد از این که اپراتور بر طرز کار جرثقیل‌ های هیدرولیکی به خوبی مسلط شود و زمان بلند کردن باری فرا رسیده باشد، اپراتور در وهله اول باید پمپ هیدرولیک را فعال کند. پمپ هیدرولیک مسئول کشیدن سیال هیدرولیک به داخل است. سپس، سیال متراکم شده و به واسطه سیستم هیدرولیک به سیلندر هیدرولیک منتقل خواهد شد.

سپس با استفاده از شیر‌های کنترل، جریان سیال هیدرولیک به سمت سیلندر هیدرولیک هدایت می ‌شود که این مسأله منجر به ایجاد نیروی بالابر خواهد شد. با وارد شدن سیال هیدرولیک به سیلندر، به پیستون و میله فشار وارد می ‌شود و بار بلند می‌ شود. اپراتوری که بر طرز کار جرثقیل ‌های هیدرولیکی مسلط است، با تنظیم دریچه ‌های کنترل، می ‌تواند سرعت و جهت سیال هیدرولیک را تحت کنترل داشته باشد و در نتیجه، بار‌های سنگین با دقت بالاتری جا به جا و حمل و نقل می ‌شوند. وقتی که ارتفاع مورد نظر برای بار تنظیم شد، اپراتور قادر به استفاده از کنترل می ‌باشد. سوپاپ ‌هایی که برای آزاد کردن سیال هیدرولیک تعبیه شده‌ اند، این امکان را فراهم می ‌آورد تا بار به سمت زمین به پایین باز گردد. هدف از طراحی سیستم هیدرولیک بالابردن ظرفیت باربری با حداقل تلاش می ‌باشد. تمامی این اجزا همچون پمپ هیدرولیک، شیر کنترل، سیلندر هیدرولیک و سیال هیدرولیک به گونه ‌ای طراحی و تعبیه شده‌ اند تا با کارکرد یکپارچه ایمنی و کارایی جرثقیل را تضمین کنند.

دیدن کنید: جرثقیل نیم دروازه ای

طرز کار جرثقیل هیدرولیکی

دیدن کنید: جرثقیل آویز

انواع جرثقیل‌های هیدرولیکی

جرثقیل ‌های هیدرولیک در انواع مختلفی موجود هستند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی ‌هایی متفاوت و قابلیت‌ های ویژه ‌ای هستند و لازم است که طرز کار جرثقیل‌ های هیدرولیکی از هر نوعی به اپراتور به خوبی آموزش داده شود.

جرثقیل هیدرولیکی متحرک

این نوع از جرثقیل‌ های هیدرولیکی قابل نصب بر روی کامیون یا تریلر هستند و امکان حمل آن‌ها از مکانی به مکان دیگر به راحتی امکان‌ پذیر است. این نوع از جرثقیل ‌های هیدرولیکی برای استفاده در سایت‌ های ساختمانی گزینه ‌ای ‌ایده ‌آل محسوب می ‌شوند.

جرثقیل‌ های هیدرولیک برجی

جرثقیل ‌های هیدرولیک از نوع برجی به طور ثابتی به زمین متصل شده و به طور معمول در ساخت آسمان خراش مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این نوع از جرثقیل ‌ها قادر به دستیابی به ارتفاعات بلند و باورنکردنی هستند و این قابلیت را دارند که بار‌های سنگین را تا ارتفاعات زیاد بلند کنند.

جرثقیل ‌های هیدرولیکی زمین ناهموار

این نوع از جرثقیل ‌های هیدرولیکی در محیط‌ هایی همچون زمین ‌های ناهموار و یا گل و ماسه طراحی شده‌اند. این جرثقیل ‌ها قادر به بلند کردن بار‌های سنگین هستند و معمولاً برای ساخت و ساز خارج جاده‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

جرثقیل‌ های هیدرولیکی تلسکوپی

هدف از طراحی این جرثقیل‌ های هیدرولیکی گسترش و جمع کردن بوم است. این جرثقیل ‌ها قابلیت رسیدن به دامنه گسترده‌ای از ارتفاعات و فواصل را دارند.

دیدن کنید: جرثقیل بازویی

هنگام کار با جرثقیل چه نکاتی باید رعایت شود؟

در این قسمت با نکات ایمنی که هنگام کار با جرثقیل می ‌بایست رعایت شود، بیشتر آشنا می‌ شویم. با تسلط بر طرز کار جرثقیل‌ های هیدرولیکی علاوه بر رعایت این نکات، علاوه بر جا به جایی بار در حالت کاملاً ایمن، سلامت دیگر کارکنان نیز تضمین خواهد شد.

  • لازم است که جرثقیل دارای معاینه فنی باشد که توسط مراکز مخصوص و معتبر صادر شده باشد.
  • راننده قبل از شروع کار لازم است از سالم بودن سیم و یا بکسل، جک هیدرولیک و وضعیت تلسکوپ مطمئن شده و سپس دستگاه را روشن نماید.
  • قبل از جک زدن می ‌بایست جای آن توسط اپراتور بررسی شود و بعد از حصول اطمینان در مورد محل جک ‌ها و کار گذاشتن چوب ‌های مخصوص، کار آغاز شود.
  • اپراتور جرثقیل باید بینایی و شنوایی خوبی داشته باشد و از وضعیت بدنی خوبی برخوردار باشد.
  • اپراتور باید از معلق نگه داشتن بار یا اجسام در هوا جدا خودداری نماید.
  • هر باری که برای جابجایی در نظر گرفته شده است باید به روش خاص خود با انواع وسایل و ابزار بسته شود.
  • حین باربری و یا بارگیری و تخلیه، نباید هیچ فردی زیر بار بایستد.
  • از بارگیری، تخلیه و کار با جرثقیل در شرایط جوی نامساعد و هوای ابری و بارانی خودداری شود.
  • اپراتور باید اطمینان حاصل کند که ریگر و باربند به درستی بسته شده است و سپس نسبت به باربرداری اقدام نماید.
  • حتی زمانی که بار وزن کمی دارد، جرثقیل را نباید بیش از ۱۵۰ میلی‌متر از زمین بلند کرد و هنگام جابجایی باید بار را نزدیک به زمین نگه داشت تا از بروز حادثه جلوگیری شود.
  • بوم جرثقیل و چراغ ‌های هشدار دهنده و چراغ‌ های ترمز آن باید در تمامی شرایط سالم و آماده کار باشد.
  • راننده هنگام بلند کردن یا تخلیه بار‌های واقع در ارتفاع زیاد باید از طناب بکسل و تسمه بیشتری برای جلوگیری از سقوط بار‌ها استفاده کند.
  • بار‌های بیش از حد سنگین باید زیر نظر کارشناسان و مسئولان خاص و با نظارت و دستورات این افراد انجام شود.
  • ریگر، بارند و اپراتور‌های جرثقیل باید کاملاً آموزش دیده و با علائم خاص کار با جرثقیل آشنا باشند.
  • تمامی اجزای جرثقیل باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه چک شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
  • هنگام بستن بار لازم است که زنجیر، بکسل، تسمه و دیگر موارد در مرکزیت ثقل بار بسته شوند تا بار در حالت متعادل از روی زمین بلند شود.

قبل از استخدام اپراتور به منظور به کنترل درآوردن جرثقیل های هیدرولیکی باید علاوه بر خاطر نشان کردن نکات بالا، از مسلط بودن آن فرد بر طرز کار جرثقیل ‌های هیدرولیکی اطمینان حاصل شود.

دیدن کنید: جرثقیل جفت پل

جمع ‌بندی

جرثقیل ‌های هیدرولیکی از جمله ابزار‌ها و تجهیزات ضروری هستند که در طیف گسترده ‌ای از صنایع مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این تجهیزات دارای ظرفیت بالابری بسیار بالایی بوده و قادر به ارائه تطبیق‌پذیری و ایمنی بالایی نیز هستند. از اجزای تشکیل دهنده جرثقیل ‌های هیدرولیکی می ‌توان به پمپ هیدرولیک، شیر کنترل، سیلندر هیدرولیک و در نهایت سیال هیدرولیک اشاره کرد. با در اختیار داشتن اپراتور‌های آموزش دیده و با سابقه که بر طرز کار جرثقیل‌ های هیدرولیکی کاملا مسلط هستند، می‌ توان در هر صنعتی از قدرت و کارایی این تجهیزات بهره‌مند شد.

شاهین سازه معتبرترین و بهترین طراح، تولید کننده و فروشنده انواع جرثقیل با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *