Skyscrapers

آسمان خراش چیست؟

آسمان خراش به انگلیسی Skyscrapers به برج هایی که ارتفاع آن ها از 150 بیشتر باشد، گفته می شود. این ساختمان ها معمولا نماد شهرهای بزرگ، مدرن یا پیشرفته هستند و با توجه به اصول و نکات خاصی ساخته می شوند. در کشورهایی مانند امریکا، چین، مالزی، ژاپن، اندونزی، امارات و غیره تعدادی زیادی از این آسمان خراش ها وجود دارد.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره خرید انواع جرثقیل و استعلام قیمت به طور مستقیم از طراح و سازنده و بدون واسطه با کارشناسان شاهین سازه در تماس باشید:

تلفن:   ۰۹۱۲۷۷۸۸۴۸۷                                          ۰۲۱۶۵۹۶۰۰۶۷                                                ۰۹۱۲۱۴۳۸۷۴۲

آسمان خراش

دیدن کنید: جرثقیل کارگاهی

آسمان خراش

به طور کلی می توانیم بگوییم که آسمان خراش، ساختمانی بسیار بلند است. ارتفاع این ساختمان ها باید از 150 متر بلندتر  و قابل سکونت باشد. برای ساخت آسمان خراش ها از چارچوبی فولادی برای تمامی دیوارها استفاده می شود تا از بروز فجایع جلوگیری شود. دیوار این ساختمان ها باربر نیستند و میان این چارچوب آلومینیومی از سنگ، صفحات فلزی و یا شیشه پر شده است و به آن ها دیوار پرده ای گفته می شود. این دیوارها به اسکلت ساختمان متصل شده و مانع از سقوط آن می شوند. دیوار آسمان خراش ها معمولا دارای پنجره های بسیار بزرگ و زیادی است.

 تاریخچه آسمان خراش

اولین بار در اواخر قرن 19 میلادی بود که از اصطلاحی با عنوان آسمان خراش به معنی ساختمان هایی با بیش از 10 طبقه و دارای اسکلت فلزی نام برده شد. اولین ساختمانی که این ویژگی ها را داشت و می توان از آن به عنوان اولین آسمان خراش نام برد، ساختمان Home Insurance در شیکاگو بوده است که ارتفاع آن در زمان ساخت 42 متر بود و 10 طبقه داشت. اما امروزه به ساختمان هایی با ارتفاع بیشتر از 150 متر آسمان خراش می گویند و با توجه به این تعریف اولین آسمان خراش در جهان، برج Woolworth Building در منهتن امریکا بوده که 241 متر ارتفاع و 57 طبقه داشته است. این برج در سال 1913 ساخته شد.

تجهیزات مورد نیاز ساخت آسمان خراش

با توجه به ارتفاع آسمان خراش ها یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در ساخت آن ها مورد نیاز است، جرثقیل یا تاورکرین است. جرثقیل های برجی می توانند اجسام و تجهیزات مورد نیاز را تا ارتفاعات مورد نظر بلند و در شعاع های موردنیاز جابجا کنند و سرعت و امنیت ساخت آسمان خراش ها را افزایش دهند. جرثقیل ها انواع مختلفی دارند و شما باید با توجه به نیاز خود و ارتفاعی که مدنظرتان است مناسب ترین نوع جرثقیل را انتخاب کنید.

دیدن کنید: جرثقیل بازویی

آسمان خراش چیست

دیدن کنید: جرثقیل دروازه ای

نحوه طراحی و ساخت آسمان خراش

ارتفاع بسیار زیاد آسمان خراش ها باعث می شود تا با چالش هایی مانند مقاومت در برابر باد، طوفان و زلزله و همچنین تحمل وزن بسیار زیاد روبرو شوند. به همین دلیل طراحی و ساخت این ساختمان ها باید به وسیله مهندسان و کارشناسان خبره انجام شود. اسکلت این ساختمان ها باید به شکلی باشد که بتواند وزن این بنا را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل در تمام آسمان خراش ها از اسکلت فلزی استفاده می شود. این اسکلت ها سبب می شود تا آسمان خراش وزن خود را تحمل کرده و در برابر باد و طوفان و زلزله کاملا مقاوم باشد.

در ساخت آسمان خراش ها از سازه های لوله ای شکلی استفاده می کنند که سبب می شود تا به راحتی بتوان آسمان خراش ها را در شکل های مختلف طراحی کرد. همچنین استفاده از این سازه های لوله ای کمک می کند تا بتوان در ساخت آسمان خراش های بسیار بلندتر در استفاده از مواد مورد نیاز بسیار صرفه جویی کرد. علاوه بر این، در ساخت آسمان خراش ها برای کاهش لرزش از میرا کننده ها استفاده می شود و برای مقاومت بیشتر در برابر باد نیز شکاف هایی برای عبور هوا ایجاد می کنند.

در طراحی اغلب آسمان خراش ها به این موضوع توجه می شود که  ساختمان در ارتفاع های بالاتر دارای عقب نشینی باشد تا جلوی نور خورشید را نگیرد و همچنین کمتر در معرض باد باشد. دسترسی راحت به طبقات بالا و وجود امکانات ایمنی و رفاهی در تمامی طبقات نیز از جمله موضوعات مهمی است که باید در نظر گرفته شود.   

 بلند ترین آسمان خراش دنیا

آسمان خراش ها به نوعی نماد مدرن و پیشرفته بودن یک کشور یا یک شهر هستند و می توانند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. بلند ترین آسمان خراش های دنیا در امریکا، چین و دبی قرار دارند که در میان آن ها آسمان خراش دبی بلند ترین آسمان خراش در دنیا است که برج خلیفه نام دارد و ارتفاع آن ۸۲۹.۸ متر و تعداد طبقات آن 163 طبقه است. این برج در سال 2010 در دبی افتتاح شد. تا پیش از آن نیز  بلند ترین آسمان خراش در دنیا برج‌ های دوقلوی پتروناس مالزی بودند.  

دیدن کنید: جرثقیل نیم دروازه ای

بلندترین آسمان خراش دنیا

دیدن کنید: جرثقیل جفت پل

آسمان خراش های ایران

بلندترین آسمان خراش در ایران، برج میلاد با ارتفاع 435 متر است که نماد تهران می باشد. این برج به عنوان ششمین سازه بلند در دنیا شناخته می شود. این آسمان خراش در روزهایی که هوا آلوده نباشد تقریبا از بیشتر قسمت های شهر تهران قابل مشاهده است.

برج بین المللی تهران نیز یکی دیگر از آسمان خراش های ایران است که بلندترین ساختمان مسکونی در ایران به حساب می آید و ارتفاع آن 162 متر است. این برج 56 طبقه و 572 واحد مسکونی دارد. برج بین المللی تهران را مقاوم ترین برج مسکونی ایران در مقابل زلزله می دانند.

مرکز تجارت جهانی تبریز نیز یکی دیگر از آسمان خراش های ایران است که 157 متر ارتفاع و 37 طبقه دارد. این آسمان خراش را بلندترین برج تجاری – خدماتی و گردشگری ایران می دانند. در ساخت این برج از میراگرهای ویسکوز جاذب انرژی زلزله استفاده شده است. یکی دیگر از آسمان خراش های ایران برج الماس قو خاورمیانه است که ارتفاع آن 150 متر و تعداد طبقات آن ۳۸ طبقه است. این برج تجاری در متل قوی مازندران قرار دارد.

جمع بندی

آسمان خراش به ساختمان های بسیار بلندی گفته می شود که ارتفاع آن ها از 150 متر بیشتر باشد. این ساختمان ها برای اهداف مختلف مسکونی، تجاری، اداری، گردشگری و غیره ساخته می شوند و به نوعی نماد مدرن بودن یک شهر به حساب می آیند. بلندترین آسمان خراش دنیا برج خلیفه در دبی است که  ۸۲۹.۸ متر ارتفاع دارد. بلندترین آسمان خراش ایران نیز برج میلاد تهران با  435 متر ارتفاع است. در ساخت آسمان خراش ها باید از نکات خاصی در طراحی و اجرا استفاده کرد تا ساختمان در برابر باد، زلزله و غیره مقاوم باشد. برای ساخت این برج های بلند از جرثقیل های برجی یا همان تاورکرین استفاده می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *