آموزش بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی

نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی

در صنایع زیادی با توجه به نحوه کار و زمینه‌ های مختلفی که دارند، در حمل و جابه جایی اجسام سنگین، نیاز به جرثقیل حس می‌شود. امروزه در بیشتر محیط‌ های صنعتی، هنگامی که وزن تجهیزات مختلف بیش از ۱ تن باشد، جرثقیل سقفی مورد نیاز است. در واقع جرثقیل سقفی یک سازه برای جابه جایی و حمل بار در محیط‌هایی مانند؛ سوله، کار‌گاه، کارخانه و بسیاری از مکان‌های سر پوشیده می‌باشد. مزیت مهم این نوع جرثقیل، پوشش ۹۰ درصدی تمام نقاط محل مورد نظر است، که این کار بدون اشغال کوچک‌ترین فضای کاری مفید صورت می‌گیرد.

این وسیله در چند نوع دیواری، بازویی، دروازه‌ای و نیم دروازه‌ای وجود دارد، که هر کدام دارای کاربردهای خاصی هستند. همچنین به طور شیش کاره و چهار کاره بوده و به طور صورت، عمودی و عرضی می‌باشد. این وسیله که از جرثقیل‌های ثابت محسوب می‌شود، در مواردی که بار سنگین بوده و حمل آن برای انسان دشوار می‌باشد، کاربرد دارد. همچنین در دنیای امروزی صنایع زیادی مانند؛ کشتی سازی، نیروگاه، تجهیزات سنگین، خودرو سازی، هواپیمایی، ساخت تجهیزات حمل و نقل و ساخت فلز و بتن، از آن بهره می‌برند. در این مقاله به نکات مختلف نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی، همچنین ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره خرید انواع جرثقیل و استعلام قیمت به طور مستقیم از طراح و سازنده و بدون واسطه با کارشناسان ما در تماس باشید:

تلفن:          ۰۲۱۶۵۹۶۰۰۶۷                              ۰۹۱۲۱۴۳۸۷۴۲

دیدن کنید: جرثقیل کارگاهی

سیم بکسل جرثقیل سقفی چیست و چه کاربردی دارد

در زمینه جرثقیل‌ها، باید از سیم بکسل‌های مخصوص که دارای برخی ویژگی‌های مهم می‌باشند، استفاده کرد. زیرا باید علاوه‌بر نحوه عملکرد مناسب، دارای مقاومت زیادی باشد، تا بتواند اجسام فوق سنگین را بلند کند. همچنین طول آن برای استفاده و نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل بسیار قابل توجه می‌باشد. در اتصالات جرثقیل‌های سقفی از سیم بکسل استفاده می‌شود، که نوع آن معمولا به صورت شش رشته است. در واقع یکی از اجزای مهم این وسیله به حساب می‌آید، که به صورت فولادی بوده و از ترکیب لایه سیم، مغزی و سیم ایجاد می‌شود. به طوری که با تابیده شدن چند سیم به یک‌دیگر رشته سیم تشکیل می‌شود، سپس با تابیده شدن رشته سیم‌ها به دور مغزی که در مرکز قرار دارد، سیم بکسل ساخته می‌شود.

با توجه به نوع محیط کاری مورد نظر، می‌توان از سیم بکسل‌هایی از جنس فولاد و استیل استفاده کرد. به طور کلی از این محصول، با توجه به ویژگی‌های ساختاری و تنوع آن،در زمینه‌هایی که نیاز به لیفتینگ و جابه جایی اجسام سنگین باشد، مورد مصرف قرار می‌گیرد. در واقع سیم بکسل در جرثقیل، نقش کنترل، مهار و نگهداری بار‌های مختلف را دارد. از کاربرد‌های وسیع آن می‌توان به مواردی همچون؛ معادن، حمل و نقل، صنعت برق، سد سازی، کشتی رانی، پتروشیمی، باندر، شرکت ‌های حفاری و نفت اشاره کرد. باید بدانید که برای استفاده مناسب، باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد، تا به بهترین شکل ممکن عمل کند. اول از همه باید علاوه‌بر وزن کم و سبک بودن، دارای مقاومت بسیار بالایی باشد، تا به آسانی پاره نشود. مقاومت در برابر خوردگی و عوامل دیگری که آسیب رسان هستند، دیگر ویژگی مهم آن محسوب می‌شود.

دیدن کنید: جرثقیل جفت پل

نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی

دیدن کنید: جرثقیل دروازه ای

آموزش بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی

نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی باید طوری باشد، که در زمان کار هیچ گونه صدا یا لرزشی ایجاد نشود. انعطاف پذیری کابل، می‌‌تواند در نحوه عملکرد آن موثر باشد. همچنین لازم به ذکر است، که سیم بکسل‌هایی که در جرثقیل استفاده می‌شوند، از نظر برخی معیار‌ها به چند نوع تقسیم‌ می‌شوند. به طور کلی تقسیم‌بندی این سیم بکسل‌ها با توجه به تاب، بافت، کلاف، مغزی و رشته می‌باشد. لازم به ذکر است، که نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی در انواع مختلف، بسیار مشابه بوده و به یک صورت می‌باشد.

یکی از مواردی که در جرثقیل‌ها بسیار مهم می‌باشد، نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی است، که باید به درستی صورت گیرد. پیچیدن سیم بکسل به طور منظم و دقیق در جرثقیل بسیار ضروری و قابل توجه می‌باشد. با توجه به جهت تاب و کشش، به محض قرار گیری در جرثقیل، سیم بکسل تمایل به چرخش خواهد داشت. این خصوصیت این امکان را می‌دهد، که به راحتی بتوان سیم را به دور قرقره مورد نظر پیچید. 

یکی از نکته‌های حائز اهمیت در خصوص نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی، لایه اول در پیچیدن می‌باشد. به طوری که اگر لایه اول بر روی قرقره مورد نظر به شکلی محکم قرار گرفته و به خوبی انجام شود، تضمین می‌کند که لایه‌های بعد نیز، به طور مناسب پیچیده خواهند شد. باید در انتخاب جهت مناسب سیم بکسل برای قرار گیری دقت زیادی به خرج دهید. زیرا اگر در جهت درست نباشد، اولین لایه به شکلی منظم قرار نمی‌گیرد و باعث گیر کردن لایه‌های بعدی می‌شود. همچنین انجام این کار به شکلی نا‌مناسب، می‌تواند بر روی لایه‌هایی که به درستی پیچیده شده‌اند، تاثیرگذار باشد، که در ادامه باعث فرسایش سیم می‌شود.

 در مرحله اول باید سر سیم را نگه داشته، سپس از خارج شدن آن از گره‌ها اطمینان حاصل فرمایید. با به‌کارگیری دست خود، یک بازوی کوچک ایجاد کنید، تا سیم را به طرف خود برگرداند، سپس آن را با انگشت‌های خود نگه دارید. حال باید حین چرخاندن درام، سیم را با استفاده از دست خود، در جهت مورد نظر هدایت کنید. به این نکته توجه کنید، که باید تنش را ثابت نگه داشته و تمام لختی و چرخش‌های آن را از بین ببرید.

برای وصل کردن اتصالات آن به یک‌دیگر از بست سیم بکسل استفاده می‌شود، که محصولی ضروری می‌باشد. می‌توان از این بست در مواقعی که نیاز به متصل کردن دو سیم بکسل به یک‌دیگر است، استفاده کرد. نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل سقفی به شکلی مناسب و استاندارد، بهره‌های زیادی به ارمغان خواهد آورد. اول از همه خیال شما را از بابت محکم بودن تمام اتصالات راحت می‌کند، همچنین نگرانی برای باز شدن آن هنگام بالا بردن بار نخواهید داشت. آسیب‌هایی که ممکن است سیم را در زمان کار دچار مشکل کنند نیز، وجود نخواهند داشت. بدین ترتیب می‌توان عمر کابل را تا حد زیادی افزایش داد، تا عملکرد مورد اعتمادی را تضمین کند.

دیدن کنید: جرثقیل نیم دروازه ای

چگونه سیم بکسل جرثقیل سقفی را ببندیم

دیدن کنید: جرثقیل بکسلی

نحوه تعویض سیم بکسل جرثقیل سقفی

جدا از بحث نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل‌ سقفی، نحوه تعویض آن نیز بسیار مورد بحث بوده و دارای اهمیت فراوانی است. با توجه به این که این سیم در طولانی مدت، ممکن است دچار مشکل شده و کارایی خود را از دست بدهد، بهتر است پس از زمان مشخصی تعویض شود. بهتر است در زمان تعویض، از یک نوع سیم بکسل با کیفیت و استاندارد، برای جایگزین کردن استفاده نمایید. در صورت عدم تعویض این محصول در زمان معین، ممکن است آسیب‌های زیادی به وجود بیاید، که موجب عملکرد نامطلوب آن می‌شود. یکی از این آسیب‌ها، شکستگی سیم می‌باشد، که می‌‌تواند منجر به قطع شدن آن شود، در نهایت در کل سیستم اختلال به وجود می‌آید. عوامل زیادی همچون؛ آب و هوا، تغییرات دمایی، گرد و غبار، اجسام تیز و خم شدن بیش از حد سیم‌ها می‌توانند، منجر به خرابی آن شوند. عامل دیگری که در عمر این سیم‌ها تاثیر‌گذار است، اکسیداسیون و خوردگی می‌باشد، که از عواملی مانند؛ تماس با مواد شیمیایی، رطوبت و اکسیژن هوا ایجاد شود.

این تعویض، باید به طور اصولی بوده و به صورت صحیح نصب شود، تا در معرض آسیب نباشد. در زمان تعویض اگر مراحل لازم را دنبال کنید، می‌توانید به بهترین شکل ممکن عمل تعویض را انجام دهید.

ابتدا باید سیم بکسل قبلی را از اتصالات جدا کرده و به طور کامل باز کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام صحیح تعویض سیم بکسل، قانون دست می‌باشد، که یک راه مطمئن برای تشخیص به شمار می‌آید. ابتدا باید انگشت خود را در انتهای قرقره یا درام مورد نظر، دقیقا جایی که انتهای سیم وجود دارد، نشانه بگیرید. در همان زمان که انگشت شست شما بر روی محل قرارگیری سیم بکسل است، به کف دست خود توجه فرمایید. اگر کف دست به طرف بالا باشد، مشخص می‌شود که جهت پیچیدن باید از زیر به بالا باشد، اما اگر رو به پایین باشد، نشانگر این است، که جهت باید به سمت بالا باشد. بهتر است برای تعویض احتیاط زیادی به خرج دهید، تا سیم مورد نظر، پس از نصب دچار مشکلات احتمالی نشود.

دیدن کنید: جرثقیل بازویی

نتیجه گیری

جرثقیل‌های سقفی با دارا بودن برخی ویژگی‌های مهم، تبدیل به یکی از پر کاربردترین ماشین آلات مورد استفاده در اغلب صنایع شده‌اند. با نقد و بررسی این ماشین متوجه می‌شوید، که در زمینه بالا بردن اجسام متنوع به بهترین شکل عمل می‌کند. در این مقاله سعی کردیم، در مورد نحوه بستن سیم بکسل جرثقیل‌ سقفی به طور کامل و مفید توضیحات لازم را ارائه دهیم، تا اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار گیرد.

همان طور که گفتیم، سیم بکسل در جرثقیل سقفی نقش بسزایی داشته و از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده محسوب می‌شود. به همین دلیل انتخاب آن نیز مسئله قابل توجهی می‌باشد، شما باید با توجه به نوع محیط و برخی معیار‌های مورد نظر، نوع سیم بکسل را انتخاب کنید. می‌توان گفت، جرثقیل سقفی بدون سیم بکسل، عملا کاربردی نخواهد داشت و نمی‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. درست است که برای نصب این نوع سیم‌ها بر روی جرثقیل سقفی، نیاز به تخصص و دقت فراوانی است. اما شما نیز پس از خواندن این مطلب شاهین سازه می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید، سپس بدون هیچ دردسری، آن را در صنعت مورد نظر خود مصرف کنید.‌

دیدن کنید: جرثقیل آویز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *