فشار شکن جرثقیل چیست؟

فشار شکن جرثقیل

فشارشکن از تجهیزاتی است که در ایمنی جرثقیل ها بسیار حائز اهمیت است. برای حفظ ایمنی بیشتر در صنایع مختلف از شیرهای فشار شکن استفاده می کنند.

فشار شکن جرثقیل چیست؟

دیدن کنید: جرثقیل سقفی

شیر فشار شکن

Pressure relief valves یا فشار شکن ها تنظیم فشار را در تجهیزات انجام می دهند. به عبارتی فشار شکن ها به صورت اتوماتیک یا دستی فشار زیاد را در متغییر ورودی کاهش داده و فشار خروجی را ثابت می کنند.

شیر فشار شکن با کاهش فشارهای ناخواسته به مقدار زیادی از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند. همچنین فشار شکن ها بسیاری از هزینه های انتقال را کاهش می دهند.

عملکرد فشار شکن ها بر اساس عمل و عکس العمل بین دو نیروی تضاد مجاور یکدیگر می باشد. شیر فشار شکن، فشار سیال ورودی را کاهش می دهد همچنین فشار سیال را در خروجی شیر کنترل کرده تا فشار خروجی از فشار ورودی کمتر گردد.

 انواع شیر فشار شکن

شیرهای فشار شکن بر حسب نوع عملکردشان به دو دسته عملکرد مستقیم و عملکرد پایلوت دار تقسیم بندی می شوند. همچنین فشار شکن ها بر اساس نوع سیالی که در آن جریان دارد به دو نوع هیدرولیکی و نیوماتیکی تقسیم می گردند.

در نوع عملکرد مستقیم یک الماس حساس وظیفه راه اندازی شیر را به طور مستقیم انجام می دهد. این شیرها کوچک، ساده و سبک هستند که برای کنترل جریان های کم کاربرد دارند. این نوع فشار شکن ها در صنعت مواد غذایی، تجهیزات لباس شویی، سیستم استرلیزه کردن بخار تجهیزاتی که با فشار کم از هوا استفاده می کنند، کاربرد دارند.

شیر فشار شکن با عملکرد پایلوت دار بدلیل داشتن پایلوت در مقابل کاهش فشار، عکس العمل نشان می دهند و بصورت مستقیم شیر را به کار می اندازند. در اثر این فشارها شیر اصلی به وسیله پایلوت کنترل می شود و کار می کند.

برای ثابت نگه داشتن جریان های بالا و کنترل آن از شیرهای پایلوت دار استفاده می کنند. این شیرها در دو نوع دیافراگمی و پیستونی وجود دارند.

در فشار شکن پایلوت دار دیافراگمی، دیافراگم سبب به کار افتادن شیر اصلی می گردد. این شیرها عملکردشان شبیه شیرهای کنترلی است. این نوع شیرها فشار زیادی را کاهش می دهند.

شیرهای فشار شکن پایلوت دار پیستولی در قسمت عملیاتی شان دارای یک پیستون هستند. از ویژگی این شیرها مقاومت بالا و دارا بودن محدوده عملیاتی گسترده در کاهش یا افزایش فشار است.

 تنظیم جریان در سیستم های هیدرولیکی برعهده شیر فشار شکن هیدرولیکی است. این فشار شکن ها از انواع رایج و پرکاربرد در صنعت می باشند.

فشار شکن های نیوماتیک به دلیل داشتن قطعات جانبی چون عملگر، پوزشینر و کنترلر می توانند افت فشار زیاد را ایجاد کنند.

دیدن کنید: جرثقیل کارگاهی

انواع شیر فشار شکن جرثقیل

دیدن کنید: جرثقیل دروازه ای

مزایا و معایب شیرهای فشار شکن

از جمله مزایای فشار شکن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی بسیار ساه
  • نگهداری آسان
  • کاهش بسیار زیاد نشتی خارجی
  • بارگزاری شیرها بدون نیاز به نیروی خارجی
  • حذف نشتی خارجی و منبع اصطکاک بالا بدلیل عدم وجود بسته بندی
  • قابل استفاده بودن برای مایعات، گازها و بخارها

از معایب فشار شکن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • محیط کنترلی کاملا تمیز برای کارکرد صحیح
  • از دست دادن قابلیت کنترل رگولاتورها به دلیل کاهش افت فشار
  • عدم سازگاری رگولاتورها با بی صدایی و کاواک زدایی

فشار شکن جرثقیل

فشار شکن ها وسیله ای برای شکستن فشارها هستند. جرثقیل ها دارای مدار هیدرولیکی هستند که از چندین مکانیزم تشکیل شده اند بنا بر این از چند فشار شکن های هیدرولیکی برای تنظیم فشار استفاده می شود.

در جرثقیل های 20 تن برای ایمنی بیشتر، فشار در دو مرحله تنظیم می گردد. اولین مرحله در ورود به شیر، مرحله بعد هنگام ورود به هیدرو موتور است. در مرحله دوم فشار شکن با سوپاپ یک طرفه در یک پکیج قرار دارند. فشار شکن دوم با ضریب بیشتری ثابت می گردند تا در زمان های غیر ضروری تاثیری در فشار نداشته و فشار در همان مرحله اول( ورود به شیر) تنظیم می گردد.

در جرثقیل ها از فشار شکن هایی استفاده می شود که زمانی که فشار زیاد است فشار ها را تثبیت کند و سیال اضافی را به تانک بر می گراند.

فشار شکن ها برای ایمنی بیشتر دستگاهها می باشند و نباید مدارها مدت زمان طولانی تحت فشار قرار گیرند. فشار زیادی سبب استحکاک سیال و حرارت زیاد شده و به دستگاه آسیب می رساند.

دیدن کنید: جرثقیل نیم دروازه ای

مزایا و معایب شیرهای فشار شکن

دیدن کنید: جرثقیل بکسلی

نتیجه گیری

فشار شکن ها وسیله ای برای شکستن فشار در تجهیزات و جرثقیل ها هستند. جرثقیل ها دارای مدار هیدرولیکی هستند که برای ایجاد فشار از پمپ و برای کنترل فشار از فشار شکن استفاده می شود. شیر کنترل فشار هیدرولیکی در برابر افزایش فشار ناگهانی مدارها محافظت می کنند و فشار سیستم را در حد مطلوب نگه می دارند.

فشار شکن از نظر کاربردی به دو دسته عملکرد مستقیم و عملکرد پایلوت دار تقسیم شده و از نظر سیال کاربری به دو نوع هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم شده اند. فشار زیاد به تجهیزات آسیب می رساند پس باید در ورودی فشار به دستگاه ها دقت بیشتری کرد.

دیدن کنید: جرثقیل بازویی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *