جرثقیل برقی چگونه کار می کند

جرثقیل برقی چگونه کار میکند

با پیشرفت علم و فناوری در صنعت و توسعه طراحی و ساخت ماشین آلاتی مانند جرثقیل‌های برقی، جابجایی بارهای سنگین به امری سهل‌الوصول تبدیل شده‌است. جرثقیل‌های برقی در اکثر مراکز از جمله کارخانه‌ها، انبارها و …، که به جابجایی ابزار سنگین نیاز دارند، کاربرد دارند. جرثقیل‌های برقی یا همان بالابرهای بکسلی، با طراحی‌های مدرن وجدید ساخته شده‌اند و هر نوع، کاربرد خاص خود را دارد.

شما عزیزان می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت روز جرثقیل برقی و انواع جرثقیل با بهترین کیفیت با شماره های موجود در سایت شاهین سازه تماس بگیرید تا علاوه بر اطلاع از قیمت ها از مشاوره و راهنمایی رایگان نیز بهره مند شوید:

تلفن:      ۰۲۱۶۵۹۶۰۰۶۷                                                                       ۰۹۱۲۱۴۳۸۷۴۲ 

جرثقیل برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

جرثقیل برقی نوعی جرثقیل است که از انرژی برق، به عنوان منبع اصلی نیروی خود برای انجام اموری مانند بلند کردن و جابجایی استفاده می‌کند. این نوع جرثقیل‌ها به علت استفاده از انرژی الکتریکی، عملکرد سریع و قدرتمندی دارند و می‌توانند بارهای سنگین را با دقت بالا جابجا کنند. جرثقیل‌های برقی در صنایع مختلفی مانند تولید، ساخت و ساز، بنادر، انبارها و معادن کاربرد دارند. این ابزارها به خصوص در محیط‌ های صنعتی که نیاز به جابجایی بارهای سنگین و حجیم است، نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

انواع جرثقیل برقی

طبقه‌بندی‌های متعددی برای انواع جرثقیل برقی وجود دارد و جرثقیل‌های برقی را از لحاظ کارایی، ظرفیت و مکانیزم سازنده ،در دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای قرار می‌دهند:

انواع جرثقیل برقی از نظر مکانیسم سازنده

به طور کلی دو نوع جرثقیل برقی وجود دارد: جرثقیل برقی زنجیری و جرثقیل برقی سیم بکسلی. یکی از تفاوت‌های بارز جرثقیل‌های برقی سیم بکسلی و زنجیری، محدوده‌ی کارکرد این دو جرثقیل برقی می‌باشد. معمولا ازجرثقیل برقی سیم بکسلی برای کاربری‌های با تناژ بیشتر و از جرثقیل برقی زنجیری، در موردهایی با تناژ کمتر استفاده می‌شود.

جرثقیل‌های برقی سیم بکسلی، به علت گردش بر روی یک درام، به هزینه ی نگهداری و خرید بیشتری نسبت به جرثقیل‌های زنجیری احتیاج دارند؛ زیرا فناوری ساخت درام برای جلوگیری از جمع شدن، هزینه‌بر می‌باشد. از لحاظ دسته کنترل و موتور، هر دو ساختار جرثقیل برقی حاوی ساختمان یکسان هستند و به جای درام در جرثقیل زنجیری، زنجیر بعد از جمع شدن، درون یک محفظه معمولا پلاستیکی قرار می‌گیرد.

طرز کار جرثقیل برقی

انواع جرثقیل برقی زنجیری با توجه به توانایی حرکت

جرثقیل‌های برقی از لحاظ عملکرد سه نوع مختلف دارند که عبارتند از: دوکاره (اتصال قلاب در سقف) ، چهارکاره (اتصال بر روی ریل از طریق ترولی) و شش کاره یا جرثقیل دروازه‌ای. این نوع جرثقیل‌ها، در حالت دو کاره فقط قابلیت لیفتینگ، در حالت چهارکاره با حرکت ترولی بر روی ریل، قابلیت جابجایی افقی و در حالت شش کاره، توانایی حرکت در تمام جهات را دارند.

  • جرثقیل برقی دوکاره:

(توانایی حرکت به  صورت عمودی بالا و پایین) که دارای یک وینچ است که یک قلاب در بالای آن، برای نصب در یک مکان مشخص قرار گرفته‌ است.

  • جرثقیل برقی چهارکاره:

این نوع جرثقیل توانایی حرکت عمودی بالا و پایین و افقی چپ و راست را دارد و  شامل یک وینچ می‌باشد که با کمک یک شفت فولادی بزرگ به ترولی (کالسکه) وصل شده‌است.

  • جرثقیل برقی شش کاره:

(توانایی حرکت عمودی بالا و پایین و افقی چپ و راست و افقی دیگر به سمت جلو و عقب). حرکت دوم افقی با افزودن دو موتور محرک برروی جرثقیل‌های برقی چهار کاره ایجاد می‌شود.

انواع جرثقیل برقی از نظر کاربرد

یکی از انواع جرثقیل‌های برقی که کاربرد بسیاری در حمل و جابجایی بار در کارخانجات صنعتی و تولیدی و یا سایر خطوط (انبار، تعمیر و …) را دارند، جرثقیل‌های سقفی هستند. این نوع از جرثقیل‌ها، معمولا در ارتفاع، بر روی خطوط باربر کناری لوازم صنعتی نصب می‌شوند. از جمله مزایای جرثقیل‌های سقفی، می‌توان به استفاده بهینه از فضای عمودی و توانایی جابجایی بارهای سنگین به شکل افقی، در سرتاسر محیط اشاره کرد.

این نوع جرثقیل، شامل یک تیر افقی (دروازه) است که روی دو پایه عمودی نصب شده و این پایه‌ها روی ریل‌های زمینی حرکت می‌کنند. بیشترین مورد استفاده از جرثقیل دروازه‌ای، در فضای آزاد می باشد. از آنجایی که در فضای آزاد، امکان اجرای تیر حمال و سازه وجود ندارد، می‌توان با اجرای ریل‌های جرثقیل بر روی زمین که البته نیاز به فونداسیون مناسب دارد، شرایط عملکرد جرثقیل دروازه‌ای را فراهم آورد. لازم به ذکر است که در بعضی از موارد، از جرثقیل دروازه‌ای در فضای بسته یا داخل سالن نیز استفاده می‌شود.

جرثقیل بازویی با نام‌های متعددی در صنعت جرثقیل سقفی شناخته می‌شود. عبارت‌هایی مشابه جرثقیل ستونی، جرثقیل گردان، جرثقیل دیواری، جرثقیل پرچمی، عناوینی هستند که در توصیف این نوع جرثقیل، به کار برده می‌شوند. در اکثر مدل‌های جرثقیل بازویی، شیوه جابجایی تجهیزات به این صورت است که حرکت طولی، به شکل حرکت دورانی تبدیل می‌گردد. به عبارتی، جرثقیل بازویی در مساحت یک دایره کامل و یا در قسمتی از مساحت یک دایره، در راستای قایم بار را جابه جا می‌کند. مشخصه‌های اختصاصی انواع جرثقیل بازویی، این نوع جرثقیل را تبدیل به انتخابی فوق‌العاده در بسیاری از موارد می‌کند. جرثقیل بازویی هم به صورت دستی و هم به صورت برقی، قابلیت اجرا دارد.

اجزای اصلی جرثقیل برقی

جرثقیل برقی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد صحیح و ایمن دستگاه ایفا می‌کنند. این اجزا با همکاری هم، کارآمدی و ایمنی جرثقیل برقی را ممکن می‌سازند. اپراتورها باید با هر کدام از این اجزا آشنایی داشته باشند و بدانند طرز کار جرثقیل برقی چگونه است؟، تا بتوانند به طور صحیح و ایمن از جرثقیل استفاده کنند. اجزای اصلی جرثقیل برقی به شرح زیر است:

  • قلاب:

قلاب یک قطعه فلزی است که به انتهای کابل یا زنجیر متصل است و عامل نگه داشتن و اتصال بار به جرثقیل است. معمولا برای ساخت قلاب‌ها از آلیاژهای محکمی استفاده می‌شود که می‌توانند بار زیادی را تحمل کنند.

  • بالابر:

بالابر توسط یک سیم بکسل قوی به قلاب متصل شده‌است. بالابر وظیفه بالابردن، نگه‌داشتن یا پایین آوردن اجسام را به عهده دارد. عملکرد بالابر می‌تواند دستی یا به واسطه نیروی پنوماتیک انجام شود.

  • کالسکه یا واگن:

کاسکه در قسمت فوقانی بالابر قرار داشته و به نحوی به آن متصل است. وظیفه این بخش، حمایت از بالابر است. کالسکه در مسیر افقی جرثقیل حرکت کرده و می‌تواند سبب حرکت بار در این مسیر شود. به همین علت است که تأثیر زیادی در حرکت‌های جرثقیل سقفی و البته مقدار توان آن دارد.

  • کابل یا زنجیر فولادی:

این مورد، متریالی است که برای بلند کردن بار به کار می‌رود. کابل یا زنجیر باید بسیار محکم و مقاوم باشد تا بتواند بارهای سنگین را تحمل کند.

جرثقیل برقی چگونه کار میکند

  • پل:

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین اجزای جرثقیل سقفی، پل محسوب می‌شود. این قسمت، از یک یا دو تیرچه قوی ساخته می‌شود که واگن را حمل می‌کنند. برای ایجاد پل، از تیرآهن‌های نورد استفاده می‌شود که به‌ شکل تکی یا جفت، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. البته این قسمت، باید متناسب با نوع فضا و البته ظرفیت جرثقیل تعیین شود؛ زیرا که بخش اعظم بار را تحمل می‌کند.

  • سیستم‌های کنترل:

مجموعه‌ای از دکمه‌ها، اهرم‌ها یا کنترل‌های الکترونیکی که اپراتور توسط آنها جرثقیل را کنترل می‌کند، شامل بلند کردن، پایین آوردن و حرکت دادن بار به چپ و راست.

  • ریل باند:

این جزء بر روی سقف متصل شده و جرثقیل سقفی بر روی آن حرکت می‌کند. اغلب از متریال‌ها و طرح‌های متفاوتی برای ساخت این بخش استفاده می‌شود. اما اکثر سازندگان از ریل‌های ASCE راه‌آهن، برای تولید این قطعه استفاده می‌کنند. علت این مورد، مقاومت زیاد و ساختار مناسب آنها است.

  • ضربه‌گیر:

ضربه‌گیر یا همان ترمز، وظیفه به حداقل رساندن نیرو ناشی از حرکت را دارد. در واقع واگن این جرثقیل‌ها، به‌ حالت کنترل شده حرکت می‌کند. اما توقف و کاهش نیروی حرکتی آن‌ها، به استفاده از ضربه‌گیر نیاز دارد. این قسمت می‌تواند به انتهای واگن، ریل یا پل متصل شود. به همین خاطر، قدرت ضربه ناشی از برخورد واگن به انتهای مسیر را، به حداقل می‌رساند.

  • ریموت‌کنترل:

ریموت کنترل‌ها ابزاری هستند که می‌توان توسط آنها، حرکت جرثقیل‌های سقفی را کنترل کرد. ریموت کنترل‌ها می‌توانند به‌صورت بی‌سیم یا سیم‌دار باشند. در مدل‌های بی‌سیم، می‌توان ریموت را با استفاده از بلوتوث، تا فاصله مشخصی استفاده کرد.

  • وینچ:

وینچ به مجموعه‌ قطعاتی گفته می‌شود که بالا یا پایین‌بردن سیم بکسل را به عهده دارند. این قسمت از طریق چرخاندن قرقره، می‌تواند فرایند حرکت آن را تکمیل کند.

  • موتور الکتریکی:

موتور الکتریکی، منبع اصلی قدرت جرثقیل است و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. موتور، وظیفه حرکت‌دادن جرثقیل در طول مسیر را برعهده دارد. علاوه بر این، بالا و پایین‌بردن سیم بکسل و اجسام هم، به واسطه همین موتورها انجام می‌شود. بدین منظور، چندین مدل موتور مختلف در داخل یک جرثقیل برقی استفاده می‌شوند. اما به صورت کلی، دو نوع حلزونی و خورشیدی به‌عنوان الکتروموتورهای رایج در این محصولات شناخته می‌شوند.

جرثقیل برقی چگونه کار میکند

برای کارکردن جرثقیل برقی، احتیاج به برق با ولتاژ بالا است که از سیم‌هایی که به موتور جرثقیل متصل شده‌اند، تأمین می‌شود. برای کنترل حرکت جرثقیل برقی نیز، یک پنل کنترل از دستگاه جرثقیل استفاده می‌شود. با کمک این پنل کنترل، اپراتور جرثقیل می‌تواند جهت حرکت بالابر را کنترل کند و بار را به طرف بالا، پایین، چپ و راست حرکت دهد. در ادامه مبحث طرز کار جرثقیل برقی چگونه است؟، مراحل کار با جرثقیل برقی به صورت کامل‎تر توضیح داده شده‌است:

  1. روشن کردن جرثقیل:

ابتدا اپراتور جرثقیل را ازطریق پنل کنترل روشن می‌کند.

  1. بلند کردن بار:

اپراتور قلاب را به بار موردنظر وصل می‌کند و از طریق کنترل‌ها، موتور را فعال می‌کند. در ادامه، درام شروع به چرخیدن می‌کند و کابل یا زنجیر را می‌کشد و بار را بالا می‌برد.

  1. جابجایی بار:

اپراتور می‌تواند با کمک کنترل‌ها، بار را در جهت‌های مختلف (چپ، راست، جلو، عقب) حرکت دهد. در جرثقیل‌های سقفی و دروازه‌ای، این حرکت به واسطه ریل‌های نصب شده روی سقف یا زمین انجام می‌شود.

  1. پایین آوردن بار:

بعد از جابجایی بار به مکان مورد نظر، اپراتور با کمک کنترل‌ها موتور را در جهت معکوس فعال می‌کند. این کار موجب چرخش معکوس درام، باز شدن کابل یا زنجیر و پایین آمدن بار می‌شود.

  1. خاموش کردن جرثقیل:

پس از اتمام جابجایی، اپراتور جرثقیل را خاموش کرده و به بررسی سیستم‌های ایمنی می‌پردازد تا از ایمنی دستگاه اطمینان حاصل کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، با جرثقیل برقی آشنا شدیم و به معرفی انواع مختلف جرثقیل برقی و موضوع طرز کار جرثقیل برقی چگونه است؟، پرداختیم. هر کدام از انواع جرثقیل برقی، برای کاربردهای خاص خود مناسب هستند. استفاده از جرثقیل برقی به علت سهولت در حرکت، قابلیت تنظیم ارتفاع و قابلیت حمل بارهای سنگین، در بسیاری از صنایع مثل ساختمان، عمران، حمل و نقل و غیره، بسیار رایج است. انتخاب نوع مناسب جرثقیل و اینکه بدانید طرز کار جرثقیل برقی چگونه است؟، تاثیر بسزایی در عملکرد آن خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *