آموزش کار با انواع جرثقیل ها

آموزش کار با جرثقیل‌ ها

در مواردی که نیاز به حرکت دادن اجسام مختلف وجود دارد، جرثقیل می‌تواند ماشینی مناسب و کاربردی باشد. در واقع جرثقیل، یک نوع ماشین برای بالا بردن، پایین آوردن و جابه جایی در سمت افقی و عمودی است. نام دیگر آن نیز در معادل انگلیسی، Crane است، این واژه به ماشینی اطلاق می‌شود، که دارای یک بازو به صورت کابل، سیم و طناب بوده و با استفاده از آن، می‌تواند اجسام سنگین را بلند کند. این ماشین می‌تواند به طور دکل یا یک سازه مرتفع باشد، که از طناب و قرقره‌هایی در عملکرد خود استفاده می‌کند. در واقع یک مزیت مکانیکی را ایجاد می‌کند، در نتیجه قادر به حرکت‌هایی فراتر از توانایی و قدرت انسان می‌باشد. عمده کاربرد آن، در صنایع ساختمانی و سازه‌های بلند و عظیم است، البته در مواقع استفاده در صنایع ساختمانی، به طور موقت نصب می‌شود. برای برخی از کاربرد‌‌های به خصوص، آن را بر روی یک سری وسایل نقلیه مخصوص نصب می‌کنند. امروزه این ماشین آلات در زندگی روزمره ما کاربرد گسترده‌ای دارند، همچنین پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها بدون آن غیر ممکن خواهد بود.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره خرید انواع جرثقیل و استعلام قیمت به طور مستقیم از طراح و سازنده و بدون واسطه با کارشناسان ما در تماس باشید:

تلفن:    ۰۲۱۶۵۹۶۰۰۶۷                              ۰۹۱۲۱۴۳۸۷۴۲

انواع مختلف جرثقیل و کاربرد‌ آن ها

در بحث آموزش کار با جرثقیل ها باید به انواع مختلف آن اشاره کرد، برای درک بهتر عملکرد این وسیله، باید ویژگی و مزایای هر یک را به طور جداگانه بدانید. جرثقیل‌ها با توجه به موارد کاربرد و نحوه کار به چندین بخش تقسیم می‌شوند. به طور کلی جرثقیل‌ها دارای دو نوع متحرک و ثابت هستند، که هر یک نیز به چند بخش تقسیم بندی می‌شوند. این ماشین آلات بر اساس حجم کار، شرایط کاری و ارتفاع کار در انواع گوناگونی ساخته شده و در صنایع بی‌شماری استفاده می‌شوند. در ادامه شما را با انواع متنوع این ماشین و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم کرد، تا تفاوت انواع جرثقیل را با یک‌دیگر بدانید.

دیدن کنید: جرثقیل کارگاهی

آموزش کار با جرثقیل ها

دیدن کنید: جرثقیل دروازه ای

جرثقیل حمل عرشه

یکی از ویژگی‌هایی که این نوع از جرثقیل‌های متحرک را خاص می‌کند، حمل و نقل همه کاره آن است، که یک ویژگی کلیدی محسوب می‌شود. جرثقیل حمل عرشه نوع نسبتا جدید و به روزی می‌باشد، که نسبت به نوع قدیمی خود تکامل یافته بوده و دارای برخی مزیت‌ها می‌باشد. اندازه این ماشین کوچک بوده و دارای چهار چرخ است، همچنین قادر به چرخش ۳۶۰ درجه می‌باشد، که یک مزیت مهم در حمل آن می‌باشد. اندازه کوچک باعث می‌شود، آزادانه در محیط‌های مختلف و بدون هیچ مشکل حرکت کنند. همچنین نحوه راه‌اندازی آن بسیار آسان بوده و بدون هیچ‌ گونه دردسری شروع به کار می‌کند.

جرثقیل خزنده یا کراولر

جرثقیل خزنده در زمین‌های نرم و ناهموار دچار هیچ گونه مشکلی نشده، همچنین به راحتی قادر به حرکت در جهت‌های مختلف می‌باشد. در کراولر به جای چرخ و لاستیک، از یک نوع زیر شاخه مجهز به یک جفت مسیر لاستیکی به کار می‌رود. این ویژگی باعث می‌شود، امکان استفاده در برخی زمین‌های نرم و مکان‌هایی که دارای پیشرفت محدودی هستند، بدون واژگون شدن آن، وجود داشته باشد. اگرچه که باعث محدود شدن ظرفیت چرخش این وسیله می‌شود، همچنین دلیل نام‌گذاری جرثقیل خزنده نیز، به دلیل نحوه عملکرد آن می‌باشد. به دلیل حجم زیاد و برخی تنظیمات خاص، معمولا تنها در برخی پروژه‌های بلندمدت و بزرگ استفاده می‌شود.

جرثقیل شناور

برای پروژه‌هایی که در محیط‌های آبی می‌باشند، جرثقیل شناور یک گزینه مناسب و کاربردی به حساب می‌آید. این جرثقیل‌ که برخی آن‌ را با نام کشتی جرثقیل می‌شناسند، برای پروژه‌های دریایی همچون ساخت و ترمیم بنادر یا برخی سکو‌های نفتی کاربرد دارد. یکی از قدیمی‌ترین انواع جرثقیل‌ها می‌باشد، که دارای تاریخ غنی بوده و از زمان‌های قدیم توسط بشر مورد استفاده بوده است.

جرثقیل سطح ناهموار

این نوع جرثقیل برای این که بتواند در سطوح ناهموار کاربرد مناسبی داشته باشد، از ۴ لاستیک ثابت و ۴ چرخ به طور متحرک بهره می‌برد. عمده استفاده از این ماشین آلات، در عملیات‌های برداشت در خارج از جاده‌ها و زمین‌های ناهموار است. برای آسان‌تر شدن تحرک آن در برخی زمین‌ها، دارای بوم و پایه‌های تلسکوپی می‌باشد، تا در مناطق تنگ تحرک بهتری داشته باشد.

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی که با نام جرثقیل پل نیز شناخته می‌شود، بیشتر در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این وسیله شبیه به یک پل می‌باشد، که توسط دو تیر از جنس فولاد پشتیبانی می‌شود. همچنین به دو نوع دروازه‌ای و بازویی تقسیم می‌شود، که هر کدام مصارف گوناگونی دارند. نوع دروازه‌ای معمولا در بنادر و اسکله‌ها محموله‌ها را از کشتی بلند می‌کنند، اما جرثقیل بازویی در یک ایستگاه کاری به طور دائم نصب می‌شود، تا کار‌های تکراری انجام دهد.

جرثقیل سر چکشی

از پر کاربردترین نوع جرثقیل‌ها در پروژه‌های ساختمانی به حساب می‌آید، همچنین دارای یک اهرم چرخشی به طور افقی است، که روی یک برج ثابت قرار گرفته است. چرخ دستی این وسیله، در بخش جلویی نگهداری می‌شود، بنابر‌این با قسمتی از بازو که به طرف عقب کشیده می‌شود، به طور متعادل می‌باشد.

جرثقیل تلسکوپی

آن دسته از انواع جرثقیل می‌باشد، که دارای سیلندر هیدرولیک، به منظور تغییر طول بازو است. این نوع نیز، دارای یک بازو و یک سیلندر هیدرولیک بوده، که به آن قابلیت تغییر طول، همانند تلسکوپ را می‌دهد. همچنین در موقعیت‌های مختلف همچون؛ عملیات نجات در زمان بلایای طبیعی، مشاغل کوتاه مدت ساختمانی و برخی شرایط اضطراری کاربرد دارد.

دیدن کنید: جرثقیل نیم دروازه ای

آموزش کار با جرثقیل

در مبحث آموزش کار با جرثقیل ها،‌ برای شروع کار و قبل از استارت، باید برخی موارد مانند؛ روغن، باد لاستیک، آب، موتور، اتصالات و وضعیت سیم بکسل را بررسی کنید. پس از بررسی ایمنی، نوبت به تنظیم و آماده سازی جرثقیل می‌رسد، در این زمان باید تنظیم ارتفاع بوم، زاویه بوم و وزنه‌های تعادل را انجام دهید. برای بلند کردن بار نیز، ابتدا سیم بکسل را به آن وصل کنید، سپس با استفاده از دکمه‌های کنترل بوم، آن را به طرف بالا حرکت دهید و احتیاط زیادی هنگام بلند کردن بار داشته باشید‌. در مرحله بعدی که پایین آوردن بار می‌باشد، باید با همان دکمه‌های کنترل، بوم را حرکت داده، سپس سیم بکسل را رها کنید. البته لازم به ذکر است، که برای آموزش کار با جرثقیل ها باید در برخی دوره‌های رسمی شرکت کرد. همچنین تجربه کار با جرثقیل نیز، می‌تواند باعث پیشرفت شما در  کار با جرثقیل ها شده و مهارت شما را افزایش دهد.

دیدن کنید: جرثقیل بازویی

نحوه کار با جرثقیل

دیدن کنید: جرثقیل بکسلی

نکات ایمنی کار با جرثقیل

برای آموزش کار با جرثقیل ها مطلع بودن از برخی نکات ایمنی مهم ضروری است، پس باید به این موارد توجه فراوانی شود. ایمنی در بحث کار مهم‌ترین چیز محسوب می‌شود، پس همیشه از کلاه ایمنی، کفش ایمنی و عینک ایمنی استفاده کنید، تا از خطرات احتمالی دور باشید. همچنین باید قبل از شروع کار، شرایط جرثقیل را مورد بررسی قرار دهید، تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. یکی دیگر از نکات مهم، بررسی شرایط محیطی است، در شرایط محیطی نامساعد از کار با جرثقیل خودداری نمایید. تا حد امکان از بلند کردن بار‌های سنگین خود‌داری کنید، همچنین بار‌هایی را که مرکز ثقل آن‌ها معلوم نیست، نباید بلند کرد. برای استفاده بهتر از جرثقیل، بهتر است همیشه از دستورالعمل‌های سازنده پیروی کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از شاهین سازه با انواع جرثقیل‌هایی که امروزه در زندگی ما به طور مداوم استفاده می‌شوند، آشنا شدید. حال دیگر در آموزش کار با جرثقیل ها از نحوه کار و کاربرد‌های هر کدام از آن‌ها مطلع هستید. انجام عملیات با این ماشین آلات، نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد، همچنین نباید نکات ایمنی را نادیده گرفت. بنابر‌این نباید برای یادگیری کار با جرثقیل عجله داشت، با صبر و یادگیری مداوم، می‌توان در این زمینه پیشرفت فراوانی داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *