انواع بالابر و کاربرد آن موضوعی است که می خواهیم به طور کامل در این نوشته مورد بررسی قرار دهیم. بالابرها به عنوان یکی از ابزارهایی که در بسیاری از صنایع و ساختمان ‌ها استفاده می‌ شوند، برای حرکت و جابجایی بار به کار می ‌روند. انواع مختلفی از بالابر وجود دارند که هرکدام برای کاربردهای مختلفی مناسب هستند.

در این مقاله از شاهین سازه، به معرفی انواع مختلف بالابر و کاربردهای آن‌ ها پرداخته خواهد شد. برخی از این بالابرها شامل بالابرهای آکاردئونی، بالابرهای مفصلی، بالابرهای تلسکوپی، بالابرهای مفصلی-تلسکوپی و بالابرهای خودرویی/کامیونی، بالابرهای ریلی دستی و بالابرهای عمودبر می‌ شوند.

استفاده از بالابرها در صنایع مختلف باعث افزایش کارایی و بهبود فرآیندهای کاری می ‌شود و از این رو، به عنوان یکی از ابزارهای مهم در صنعت شناخته می ‌شوند. به همین دلیل، آشنایی با انواع مختلف بالابر و کاربردهای آن ‌ها برای کاربران و کارگرانی که در صنایع مختلف فعالیت می‌ کنند، بسیار حائز اهمیت است.

انواع بالابر و کاربرد آن
انواع بالابر و کاربرد آن

بالابرهای آکاردئونی (قیچی)

انواع بالابر و کاربرد آن گستردگی و تنوع زیادی دارد. بالابرهای آکاردئونی در ابعاد مختلفی طراحی و تولید شده اند و ارتفاع آن ها بین ۳ تا ۳۰ متر است. ظرفیت سبد این بالابرها نیز با توجه به نوع و اندازه آن ها بین ۲۳۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم متغیر می باشد. برخی از انواع این بالابرها خود محرک هستند و برخی از آن ها نیز قابل یدک کردن می باشند. به این ترتیب به راحتی می توان این بالابرها را جابجا کرده و در محل مورد نظر قرار داد.

از بالابرهای آکاردئونی برای حمل و جابجایی بارهای سبک و متوسط در انبارها، کارگاه‌ های صنعتی، فروشگاه ‌ها، واحدهای تولیدی و حتی در محیط‌ های خانگی استفاده می ‌شود. همچنین، این بالابرها در حمل و نقل اجناس در محیط ‌هایی مانند فرودگاه ‌ها و پایانه‌ های باربری نیز به کار می ‌روند. انجام تعمیرات، رنگ آمیزی، شست و شو، آزین بندی و غیره نیز سایر موارد مصرف این بالابرها می باشند.

دیدن کنید: قلاب جرثقیل

بالابرهای آکاردئونی (قیچی)
بالابرهای آکاردئونی (قیچی)

بالابرهای مفصلی

در مبحث انواع بالابر و کاربرد آن باید به بالابرهای مفصلی نیز اشاره کنیم. بالابرهای مفصلی یک نوع بالابر هستند که برای جابجایی بارهای سنگین و بزرگ به کار می ‌روند. این بالابرها از چندین قسمت مفصلی تشکیل شده ‌اند و امکان دسترسی به ارتفاع ۱۰ الی ۲۵ متر را فراهم می کنند.

بالابرهای مفصلی از دو قسمت اصلی تشکیل شده ‌اند: بالابر و گیربکس. بالابر از چندین قسمت مفصلی تشکیل شده و قابلیت جابجایی بارهای سنگین را دارد. همچنین، گیربکس در قسمت پایین بالابر قرار دارد و برای حرکت بالابر به کار می ‌رود.

بالابرهای مفصلی معمولاً در صنایع سنگین، مانند صنایع خودروسازی، صنایع فلزی، کارخانه ‌های فولاد و سایر صنایع سنگین استفاده می ‌شوند. همچنین، این بالابرها برای جابجایی بارهای سنگین در ساختمان‌ ها و پروژه ‌های ساختمانی نیز به کار می‌ روند.

بالابرهای مفصلی به دلیل توانایی جابجایی بارهای سنگین و بزرگ (ظرفیت این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم به بالا  می باشد) برای جابجایی و حمل بارهایی مانند اجزای خودرو، تجهیزات سنگین، مواد ساختمانی و سایر بارهای سنگین در سایر صنایع نیز به کار می ‌روند. این بالابرها در انواع خود محرک و قابل یدک تولید می شوند و قابلیت جابجایی افقی بار هم از  ۵ متر به بالا دارند. توصیه میکنیم که مقاله نکات ایمنی در بالابرهای زنجیری را مطالعه کنید.

دیدن کنید: جرثقیل بازویی

بالابرهای مفصلی
بالابرهای مفصلی

بالابرهای تلسکوپی

بالابرهای تلسکوپی یک نوع بالابر هستند که برای جابجایی بارهای سنگین و بزرگ به کار می‌ روند. ظرفیت بالابرهای تلسکوپی بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم و حتی گاهی تا ۱۰۰۰ کیلوگرم است. این بالابرها از یک سری قسمت ‌های تلسکوپی تشکیل شده‌ اند که به صورت زنجیری با هم ارتباط دارند و با کمک یک گیربکس در قسمت پایین بالابر، حرکت می ‌کنند.

بالابرهای تلسکوپی معمولاً دارای بدنه ‌ای از جنس فولادی هستند و برای جابجایی بارهای سنگین و بزرگ در صنایع سنگین، مانند صنایع خودروسازی، صنایع فلزی، کارخانه‌ های فولاد و سایر صنایع سنگین استفاده می‌ شوند.

بالابرهای تلسکوپی با توجه به طراحی خاص خود، به راحتی قابل تنظیم و تغییر ارتفاع هستند و می ‌توانند از ۱۲ متر تا ۱۰۰ متر دسترسی داشته باشند. همچنین، با توجه به قابلیت چرخش در محل و توانایی جابجایی بارهای سنگین به سمت بالا و پایین، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در حمل و نقل بارهای سنگین شناخته می‌ شوند. بالابرهای تلسکوپی به دلیل توانایی حمل بارهای سنگین و بزرگ، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در صنعت شناخته می ‌شوند و برای اجرای پروژه ‌های ساختمانی و صنعتی بزرگ، از اهمیت بسیاری برخوردارند.

دیدن کنید: جرثقیل کارگاهی

بالابرهای تلسکوپی
بالابرهای تلسکوپی

بالابرهای مفصلی-تلسکوپی

بالابرهای مفصلی-تلسکوپی یک نوع بالابر هستند که با ترکیب ویژگی ‌های بالابرهای مفصلی و تلسکوپی، برای جابجایی بارهای سنگین و بزرگ به کار می ‌روند. این بالابرها از چند قسمت مفصلی و تلسکوپی تشکیل شده ‌اند که با هم ترکیب شده و قابلیت جابجایی بارهای سنگین از ۲۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم را دارد. این نوع بالابرها دارای دو نوع بازو هستند که یکی از آن ها حرکت تلسکوپی دارد و حرکت بازوی دیگر نیز به شکل مفصلی است.

بالابرهای مفصلی-تلسکوپی با توجه به قابلیت تنظیم و تغییر ارتفاع، به راحتی می ‌توانند به ارتفاع ۱۴ تا ۴۵ متر برسند. همچنین، با توجه به قابلیت چرخش در محل و توانایی جابجایی بارهای سنگین به سمت بالا و پایین، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در حمل و نقل بارهای سنگین شناخته می ‌شوند.

دیدن کنید: جرثقیل نیم دروازه ای دو پل

بالابرهای مفصلی-تلسکوپی
بالابرهای مفصلی-تلسکوپی

بالابرهای خودرویی-کامیونی

زمانی که یک بالابر آکاردئونی، تلسکوپی یا مفصلی و یا بالابر تلسکوپی-مفصلی را روی خودروی باری نصب کنیم، بالابرهای خودرویی-کامیونی ایجاد می شود. این بالابرها امکان دسترسی از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر را ایجاد می کنند. با استفاده از بالابرهای خودرویی-کامیونی می توان ۲۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم و حتی گاهی تا ۱۰۰۰ کیلوگرم را جابجا کرد.

بالابرهای قابل یدک

بالابرهای قابل یدک انواع مختلفی دارند و می توانند به شکل بالابرهای آکاردئونی، مفصلی، تلسکوپی و مفصلی-تلسکوپی باشند. با این نوع بالابرها می توان از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۰۰ کیلوگرم بار را به ارتفاع ۵ الی ۲۲ متر رساند. از بالابرهای قابل یدک معمولا برای یدک کشیدن در مسافت ‌های طولانی استفاده می شود. این بالابرها دارای چرخ های خودرویی هستند و به این ترتیب می توانند به راحتی در جاده های ناهموار خاکی و شنی استفاده شوند.

بالابرهای قابل یدک
بالابرهای قابل یدک

بالابرهای ریلی دستی

بالابرهای ریلی دستی در انواع تک ریل، دو ریل و چهار ریل وجود دارد. هر یک از این مدل ها دارای ظرفیت و ارتفاع متفاوتی هستند. از این بالابرها برای بلند کردن و جابجایی بارها در محیط ‌های داخلی با سطح هموار استفاده می شود. بالابرهای ریلی دستی وزن کمی دارند و به راحتی می توانید آن ها را جابجا کرده و در محل مورد نظر خود قرار دهید.

دیدن کنید: جرثقیل سقفی تک پل

انواع بالابر و کاربرد آن
انواع بالابر و کاربرد آن

بالابرهای عمودبر

این نوع بالابرها به صورت عمودی به  ارتفاع ۶ تا ۱۰ متر دسترسی دارند. طراحی این بالابرها به شکلی است که می توان به راحتی از آن ها در جاهایی که دسترسی سخت است، استفاده کرد. از بالابرهای عمودبر می توان در فضاهای داخلی و خارجی برای انجام انواع تعمیرات استفاده کرد. همچنین این بالابرها برای استفاده در فروشگاه ها و انبارها نیز بسیار مناسب  هستند.

بالابرهای عمودبر
بالابرهای عمودبر

جمع بندی

در این نوشته اطلاعات کاملی در مورد انواع بالابر و کاربرد آن ارائه کرده ایم. بالابرها ابزارهایی هستند که برای جابجایی بارها و دسترسی به ارتفاعات بالا به کار می ‌روند. این ابزارها در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی، صنایع ساختمانی، نمایشگاه ‌ها و سایر مکان ‌هایی که نیاز به جابجایی بارها و دسترسی به ارتفاعات بالا دارند، استفاده می ‌شوند. با توجه به نوع کاربرد، انتخاب نوع بالابر مناسب بسیار مهم است..

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *